Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3 Slideshow Image 4

Kontakt Viby Løbeklub

Viby Idrætscenter
Lindevej 32
4130 Viby Sjælland

Tlf.: +45 3142 9674
Mail: info@vibyif-loeb.dk

Find os her

TRÆNING I LØBEKLUBBEN

Der er altid plads til, at du som løber kan dukke op og deltage i træningen sammen med os andre.

Nedenfor finder du vores træningsprogrammer, og beskrivelsen af løbeholdene. 

Hos os er træningen et fleksibelt tilbud, hvor man kan komme, når man vil. Vi har 2 løbehold, som du kan vælge ind på. 
BEGYNDETRÆNING | ALM. LØBETRÆNING 




BEGYNDERTRÆNING

Som begynder skal du blot møde op til én af vores træninger, du vil så løbende modtage vejledning i hvordan du tilrettelægger din træning. Du kan ikke være i for dårlig form til begyndertræningen. Vi tager udgangspunkt i at give nye løbere succesoplev­elser, så du finder glæden ved at gå, løbe og bevæge dig.

Tidspunkt og instruktører 
Instruktionen og træningen varetages af erfarne løbere og DGI-uddannede løbetrænere. Tidspunkt for træning findes under træningstider.

Mål
Målet for begyndertræningen i løb er at nå op på, at kunne løbe 20 minutter. Du vil opdage, at det er meget inspirerende at løbe sammen med andre, og begynderholdet lægger stille, roligt og nænsomt ud. Det drejer sig ikke om konkurrence og toppræstationer, men derimod går det ud på, at du stille og roligt forbedre din kondition og dit velvære. Det sker ved, at man veksler mellem gang og løb - i starten i ganske korte perioder. I løbet af begynderperioden vil der blive en gradvis optrapning af løb og en tilsvarende nedtrapning af gang, således at du til sidst vil være i stand til at løbe i 20 minutter. Trænerne sørger for, at alle er med – både de hurtige og de langsomme løbere. Deltagerne overgår i grupper til den øvrige klubtræning, når det er muligt, hvor man forsætter med træningen.

Fordele
Måske føler du, efter at have læst ovenstående, at en begyndertræning er en for stor mundfuld for dig, men husk at optræningen sker over en rimelig lang periode, og hvis du følger træningen og din helbredstilstand er normal god, så skulle de fleste uden større besvær kunne nå målet. Og hvad er så fordelene? Du får en bedre kontrol over vægt, øget muskelstyrke og udholdenhed, mere energi, større arbejdsevne og mange andre positive følgevirkninger, så tag en ven med og lad os mødes i Viby Løbeklub.

Til top


 

ALM. LØBETRÆNING

Baggrund
Holdet er bredt sammensat af en deltagergruppe med meget forskellige løbeambitioner. Udgangspunktet er imidlertid, at der skal være plads til alle, og alle skal kunne få noget positivt ud af træningen. Der er da også et godt kammeratskab og et hyggeligt socialt liv imellem deltagerne - og der er altid plads til en ny løber.

Udgangspunkt
Der løbes distancer på minimum 5-6 km i stabilt tempo og de hurtige løbere ”henter” de langsomme løbere, for at sikre, at gruppen "holder sammen" under træning, så der ikke løbes enkeltvis eller parvist. Samtidig skal det medvirke til at sikre, at alle kommer med hjem igen og alle kan følge med holdet. Den alm. løbetræning er et åbent hold og alle, uanset baggrund, er velkomne til at deltage.

Målsætning
Ud over motionen og vedligeholdelse af form træner vi normalt målrettet med henblik på at deltage i bestemte løb (med distancer på 5 - 10 km eller længere, fx. Eremitageløbet, halvmaraton). Langsigtede og delmål fastlægges i fællesskab hen ad vejen.

Træningstider 
Tidspunkt for træning findes under træningstider. Der er start og slut fra Viby Idrætscenter. Om vinteren løbes der på byens oplyste stier og på søndage og om sommeren løbes der mest udenfor byen.

Træningsprogram
Træningen er fleksibelt sammensat, så også de der ikke vil løbe så langt, kan være med. Selv om man ikke har planer om at deltage i større løbearrangementer, kan man sagtens deltage i træningen. 

Programmet bygger på variation. Der vil være interval-, bakke- og tempotræning primært om tirsdagen. Torsdagen vil i starten bestå af fælles træning med løb i eget tempo. Herudover vil der blive vekslet mellem korte restitution/hyggeture. Om søndagen vil der være varighedsløb med rolige distanceture, og ruten planlægges, så de løbere der ikke ønsker det lange løb, kan løbe hjem efter 5 km.

Træningen vil blive tilrettelagt så skånsomt som muligt og absolut med plads til hygge, men trænerens valgsprog er nu engang .... ”No pain – no gain”.
Til top

 

 

Du kan deltage i vores træning et par gange, inden du tilmelder dig til løbeklubben. Derefter vil vi bede dig tilmelde dig via denne hjemmeside eller ved at kontakte bestyrelsen.

Tilmeld dig her

Husk at allerede efter få måneders pause bør du starte din træning op på et lavere niveau. Konditionen og musklernes evne til at klare udfordringen forbedres hurtigt, men led og sener skal trænes langsomt.

Læg derfor ikke for hårdt ud. Byg din form langsomt op og indstil dine ambitioner derefter.

Til top

 

Få nyhederne som RSS

Viby Løbeklub tilbyder 2 aktiviteter

 


 


 

 Viby IF er medlem af